Op werkbezoek bij de HugoHopper

Met Kees Rus al achter het stuur staan Marjolein, Joke, Co en Richard (vlnr) klaar om in te stappen.
Met Kees Rus al achter het stuur staan Marjolein, Joke, Co en Richard (vlnr) klaar om in te stappen.

Op vrijdagmiddag 6 oktober brachten enkele leden van onze partij een werkbezoek aan de HugoHopper.

 

We reden met Kees Rus de blauwe route (Middenwaard-De Noord vv) die tijdens de rit van alles uitlegde over de route, de organisatie, de uitbreiding van lijnen die aanstaande is en wat daar allemaal bij komt kijken. De vervoersverveniging Dijk en Waard is in 2009 ontstaan op initiatief van toen de toenmalige gemeente Heerhugowaard, nadat diverse buslijnen in Heerhugowaard verdwenen. Gelukkig lukte het snel om genoeg vrijwilligers te vinden om te kunnen beginnen, waarbij de vervoermiddelen door de gemeente werden gesubsidieerd.

 

Het is een wijdverbreid misverstand dat de HugoHopper alleen zou rijden voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn. Nee, iedereen kan zich laten vervoeren. “Echt iedereen?”, vragen we.

Nee, dat niet zegt Rus, men moet inwoner zijn van de gemeente Dijk en Waard en lid zijn van onze vervoersvereniging. En waarom dat zo is legt hij uit: het openbaar vervoer is gereguleerd, dat wil zeggen dat niet iedereen dat mag uitvoeren. Een vervoersbedrijf dient een licentie te krijgen van de overheid om dat te mogen uitvoeren. Datzelfde geldt voor taxibedrijven. Om die taken toch te kunnen uitvoeren zijn wij een vereniging, want je mag wel zonder licentie je eigen leden vervoeren.

 

Dat vervoeren doet de HugoHopper dus met vaste routes vanuit het stadshart (Parelhof/Middenwaard), die met een kleur worden aangeduid, naast de blauwe zijn dat de rode (Stad van de Zon), de groene (Butterhuizen) en de oranje (Reigersdaal/crematorium), en ook met deur-tot-deur-vervoer. Dat laatste is er voor leden die niet met het OV of de lijndienst van de HugoHopper kunnen reizen.

 

Kees rekent voor dat het zelfs goedkoper kan zijn in vergelijk met de eigen auto: als iemand in De Noord naar Middenwaard wil om te winkelen dan kost dat al snel €4 aan benzine en €2 aan parkeren. Met de HugoHopper betaal je €0,75 per rit, dus €1,50 in totaal. Een verschil van € 4,50! Het jaarlidmaatschap kost €15, dus dat heb je er in vier ritjes al uit. 

 

Wordt de HugoHopper dan niet als concurrent gezien van Connexxion? Nee, met onze kleine busjes komen wij op plekken waar die grote Connexxionbussen niet kunnen komen en het ook niet rendabel voor hen is. Wij bedienen tot in de haarvaten van de gemeente, zo te zeggen. Er is zelfs een goede samenwerking, zoals met de buurtbus 407 tussen het NS-station en Langedijk: die wordt geëxploiteerd door Connexxion, maar onze vrijwilligers zijn de chauffeurs.

 

Onderweg moest Kees ons verschillende malen wijzen waar de bordjes aan de lantaarnpalen hangen, want die vielen niet erg op. Dat is nog wel een aandachtspuntje. Die worden trouwens door de vrijwilligers aan de lantaarnpalen bevestigd terwijl de verdere inrichting van de haltes aan de gemeente is. Die plaatst indien nodig een paal of past een stoepje aan. 

 

Binnenkort zal een verzoek aan de gemeenteraad worden gedaan in verband met de lang verwachte uitbreiding van de lijnen: die naar Sint Pancras!

Dat zal de gele lijn worden en zal onder meer ook de Broekerveiling en het station aandoen. Deze plannen zijn al in vergaande staat van voorbereiding en daar zullen veel Pancrassers heel blij mee zijn!

Even napraten en de informatie laten inwerken.
Even napraten en de informatie laten inwerken.