Werkbezoek gemeentelijke gladheidsbestrijding

Hans toont het materieel in actie in de presentatie
Hans toont het materieel in actie in de presentatie

Op vrijdagmiddag 2 februari konden raadsleden en fractievertegenwoordigers kennis maken met de afdeling van het stadsbedrijf die verantwoordelijk is voor de gladheidsbestrijding.

 

Na welkom geheten te zijn door de kersverse wethouder Ester Leibbrand kregen we van achtereenvolgens Beleidsadviseur mobiliteit Martien en Teamleider grondstoffen – hoofd gladheidbestrijding Hans uitleg over het beleidsmatige en het uitvoerende aspect van hun werk.

Martien geeft aan dat er beleidsmatig intern nog steeds gewerkt wordt aan de harmonisatie tussen dat van Langedijk en Heerhugowaard, al was er op dit gebied in de voorafgaande jaren ook reeds sprake van een innige samenwerking. Hij geeft aan de hand van de kaarten aan welke routes de prioriteit 1, 2, of 3 hebben en welke verrassingen ze in de dagelijkse praktijk tegen kunnen komen omdat sneeuw soms heel plaatselijk valt of door een sterke wind op een andere plek terecht komt dan verwacht.

De afdeling beschikt over navigatiesoftware waarmee de wagens op route worden gestuurd en waarmee precies bijgehouden wordt welk wegdeel wanneer is schoongemaakt. Deze software wordt ook gebruikt voor ophalen van het huisvuil en het planten en onderhouden van bomen.

 

Dijk en Waard is erg vooruitstrevend op het gebied van gladheidsbestrijding en weet tientallen procenten aan zout te besparen door te sproeien in plaats van te strooien. Dat is niet alleen goedkoper, maar ook goed voor het milieu en bovendien erg effectief in de gladheidsbestrijding. Zo wordt onder meer voorkomen dat bermen onnodig worden belast met strooizout. Veel andere gemeenten komen graag naar Dijk en Waard om hierover uitleg te krijgen. 

 

Na de presentatie was het tijd om het materieel met eigen ogen te aanschouwen en Hans vertelt niet zonder trots over de nieuwste aanwinsten: wagens met een V-vormige schuifbak aan de voorzijde die niet alleen geweldig sneeuw kunnen schuiven, maar ook de rijeigenschappen van het voertuig niet hinderen.

Met een bassin op het eigen terrein waarin tweemaal de benodigde jaarbehoefte aan zoutwater is opgeslagen, is men op iedere omstandigheid voorbereid. Ondanks de minder strenge winters de laatste tijd, toch een geruststellende gedachte...